
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Eversheds Sutherland 

European Court of Human Rights Rules on Liability 

for Hyperlinking to Defamatory Content 

Eileen Weinert 

 
Defamation; Freedom of expression; 
Hungary; Hyperlinks; Political parties; 

Reputation; Websites 

In Magyar Jeti ZRT v Hungary, the 

Fourth Section of the European Court of 
Human Rights has found that the 
Hungarian national court’s decision, 
holding an online news provider liable for 
posting a hyperlink to 90 Entertainment 
Law Review (2019) 30 Ent. L.R., Issue 3 
© 2019 Thomson Reuters and 

Contributors 

defamatory content on YouTube, was a 
violation of the right to freedom of 
expression under the European 

Convention on Human Rights art.101 

Background 

The applicant company operates a 
popular online news portal in Hungary 
called 444.hu. On 5 September 2013, a 

group of apparently intoxicated football 
supporters, travelling by bus to a football 
match, stopped at an elementary school 
in a village. The students there were 
mostly Roma. The hooligans 
disembarked and proceeded to sing and 

                                                
1  Magyar Jeti ZRT v Hungary (11257/16) 

[2018] 12 WLUK 615; [2019] E.M.L.R. 8. 

chant and shout racist remarks, threaten 
the children in the playground, wave 

flags and throw beer bottles. Oneof them 
reportedly urinated in front of the school 

building. The teachers were so scared 
they called the police and instructed the 
younger children to hide under desks 
and in the bathroom. 

Interviewed on the same day about the 
incident, the local mayor described the 
events and stated, in apparent reference 

to the right wing political party Jobbik: 

“Jobbik came in. They attacked the 
school, Jobbik attacked it”, “Members of 
Jobbik, I add, they were members of 
Jobbik, they were members of Jobbik for 
sure.” 

The interview was uploaded to YouTube 

and picked up by a number of news 
organisations, including the applicant 
company which posted a link to the 
interview beneath an article about the 
events (which importantly, made no 
mention of Jobbik). The political party, 

Jobbik, brought defamation proceedings 
against the local mayor and various 



media outlets who had provided links to the 

impugned video. 

It argued that by using the term Jobbik to 
describe football supporters and by publishing 
a hyperlink to the Youtube video, the 

respondents had infringed its right to 
reputation. 

The claimant’s case was upheld at every 
stage in the Hungarian national courts, 
including the Constitutional Court. The 
applicant was liable for publishing and 
disseminating the mayor’s defamatory 

statements. The applicant was ordered to 
publish excerpts of the judgment on its 
website and to remove the hyperlink to the 
YouTube video from its online article. The 

mayor was ordered to pay punitive damages. 
The court noted that the damage was 

especially caused by virtue of the fact that 
the violation of the claimant’s right to 
reputation had occurred nearly six months 
prior to parliamentary elections. A claim for 
punitive damages against the applicant was 
rejected because it had not been shown that 
the applicant was culpable, i.e. there had 

been no deliberate false publication. The 
courts did not criticise the applicant’s 
procedures. The applicant, had, the court 
noted, presented the events of 5 September 
“in the most realistic way, and they used the 
available information channels and forms of 
control in the expected manner”. 

The Court of Appeal and Constitutional Court 

confirmed that making a false statement 
available through a link, even without 
identifying it, qualifies as the dissemination of 
facts. 

The applicant complained that the rulings of 

the Hungarian courts establishing objective 
liability on the part of its internet news portal 
for the content it had referred to via a 
hyperlink had amounted to an infringement 
of freedom of expression as provided in 
art.10. 

Judgment 

It was not in dispute that the applicant’s 

art.10 rights had been interfered with by the 
domestic courts’ decisions. 

The question was whether, under art.10(2), 
the interference was prescribed by law, 

pursued one or more of the legitimate aims 
(such as protection of the rights of others) 
and was necessary in a democratic society. 

                                                
2  See Delfi AS v Estonia (64569/09) [2015] 6 

WLUK 504; [2015] E.M.L.R. 26. 

Prescribed by law 

Given its conclusions on the other questions, 
the ECtHR ducked the question of whether 
the interference was prescribed by law. It, 
however, noted that this criterion 

relates to both the legal basis in domestic law 
and the quality of the law in question, which 
should be accessible to the person concerned 
and foreseeable as to its effects. 

Persons carrying on a professional activity, 
who are used to having to proceed with a 
high degree of caution when pursuing their 

occupation, can be expected to take special 
care in assessing the risks that such activity 
entails. 

Legitimate aim 

The ECtHR accepted Hungary’s submission 
that the interference pursued the legitimate 

aim of protecting the rights of others. 

Necessary in a democratic society 

The ECtHR emphasised the importance of the 
internet in enhancing the public’s access to 
news and facilitating the dissemination of 
information in general while at the same time 
stressing the risk of harm posed by content 

and communications on the internet to the 
exercise and enjoyment of human rights and 
freedoms, particularly the right to respect for 
private life. 

Because of the particular nature of the 

internet, the “duties and responsibilities” of 
internet news portals for the purposes of 

art.10 differed from those of a traditional 
publisher. The court had noted with approval 
developments distinguishing the legal 
principles regulating the activities of the 
traditional print and audiovisual media on the 
one hand and internet-based media 

operations on the other.2 

Hyperlinking, as a technique of reporting was 
essentially different from traditional acts of 
publication, in that, as a general rule, it 

merely directed users to content available 
elsewhere on the internet. A further 
distinguishing feature of hyperlinks, 
compared to acts of dissemination of 

information, was that the person referring to 
information through a hyperlink, did not 
exercise control over the content of the 

website to which a hyperlink enabled access, 
which could be changed. Additionally, the 
content made available through the hyperlink 
had already been made available by the 
initial publisher. 



Consequently, given the particularities of 

hyperlinks, 

the court could not agree with the approach 
taken by domestic courts consisting of 
equating the mere posting of a hyperlink with 

dissemination of the defamatory information. 

The court considered the following questions 
relevant to whether liability should be 
imposed for posting a hyperlink: 

- Did the journalist endorse the impugned 
content? 

- Did the journalist repeat the impugned 

content (without endorsing it)? 

- Did the journalist merely put a hyperlink 
to the impugned content (without 

endorsing or repeating it)? 

- Did the journalist know or could 
reasonably have known that the 

impugned content was defamatory or 
otherwise unlawful? 

- Did the journalist act in good faith, 
respect the ethics of journalism and 
perform the due diligence expected in 
responsible journalism? 

In the present case, the court noted that the 

article in question simply mentioned that an 
interview conducted with the mayor was to 
be found on YouTube, and provided a means 
to access it through a hyperlink, without 

further comment or repetition. No mention 
was made of the political party at all. The 
impugned article did not amount to an 

endorsement of the incriminated content. 

As to whether the journalist (and the 
applicant company) knew or could have 
known that the hyperlink provided access to 
defamatory content, the court noted that the 
limits of acceptable criticism are wider as 

regards a politician or political party. A 
politician inevitably and knowingly lays 
himself open to close scrutiny of his or her 
every word and deed by both journalists and 
the public at large, and he or she must 
consequently display a greater degree of 

tolerance.3 Accordingly, the journalist in this 

case could reasonably assume that the 
contents of the YouTube interview, although 
perhaps controversial, would remain within 
the realm of permissible criticism of political 

parties and, as such, would not be unlawful. 

Furthermore, the Hungarian law applied by 
the domestic courts, excluded any 
meaningful assessment of the applicant’s 
art.10 rights, in a situation where restrictions 

                                                
3  See Lindon, Otchakovksy-Laurens and July v 

France (21279/02 and 36448/02) [2007] 10 
WLUK 570; (2008) 46 E.H.R.R. 35. 

would have required the utmost scrutiny, 

given the debate on a matter of general 
interest. Indeed the courts held that the 
hyperlinking amounted to dissemination of 
information and allocated objective liability—

a course of action that effectively precluded 
any balancing between the competing rights, 
that is to say, the right to reputation of a 
political party and the right to freedom of 
expression of the applicant. For the court, 
such objective liability had foreseeable 
negative consequences for the flow of 

information on the internet, impelling article 
authors and publishers to refrain altogether 
from hyperlinking to material over whose 
changeable content they had no control. This 
may have, directly or indirectly, a chilling 
effect on freedom of expression on the 

internet. 

The court found that the domestic court’s 
imposition of objective liability on the 
applicant was not based on relevant and 
sufficient grounds. Therefore the measure 
constituted a disproportionate restriction on 
its right to freedom of expression. 

Accordingly, there had been a violation of 
art.10 

Comment 

This is the first case to discuss liability for 
hyperlinks in libel. It is heartening to see the 

ECtHR understand the technology and 
appreciate its importance. No memes about 

out-of-touch US Senators interviewing Mark 
Zuckerberg required here. The assistance of 
interveners was no doubt useful. Buzzfeed, 
Article 19, The Media Law Resource Center 
Inc, the Newspaper Association of America, 

Index on Censorship, all weighed in. The 
issue was critical and rightly determined. 

It is useful to see the court’s list of relevant 
questions when assessing liability. Media 
lawyers will be familiar with the relevant 
questions for assessing liability in IP when 

hyperlinking to content which infringes, for 
example copyright, from the Court of Justice 

ruling in GS Media BV v Sanoma.4 One of the 

relevant questions is the same: did the 

publisher know that the content was 

unlawful? Others may yet be borrowed: was 
the content freely accessible? Is there a 
profit-making intention? 

It is useful to see the ECtHR reiterate that 
politicians must tolerate greater scrutiny. In 
the UK, since the House of Lords decision in  

 

4  GS Media BV v Sanoma Media Netherlands BV 

(C-160/15) EU:C:2016:644; [2016] Bus. L.R. 
1231. 



Derbyshire CC v Times Newspapers5 “organs 

of government” do not have standing to bring 

claims in libel. While there is no special 
privilege for criticism of politicians or public 
officers, a claim is now much more likely to 
be affected by privilege as a result of the 
Reynolds defence, codified in the Defamation 
Act 2013 s.4. 

This was not the first time Hungary has had 

its knuckles rapped over its failure to balance 
the interests required under the ECtHR’s case 
law. Readers will recall the case of Magyar 

Tartalomszolgaltatok Egyesulete v Hungary.6 

As Pinto De Albuquerque J states in his 
concurring opinion in the current case, by 
equating hyperlinking to “dissemination” in 
four consecutive instances, the Hungarian 

courts’ findings “resulted in a truly draconian 
interference with the applicant company’s 

art.10 rights. This criticism of the Hungarian 
Courts is not new”. It is comforting to see the 
ECtHR do its job and set Hungary right, once 
again.  

                                                
5  Derbyshire CC v Times Newspapers [1993] A.C. 

534; [1993] 2 W.L.R. 449. 

6  Magyar Tartalomszolgaltatok Egyesulete v 
Hungary (22947/13) [2016] 2 WLUK 62; 42 
B.H.R.C. 52. 


